Tak przebiegały warsztaty w Gimnazjum nr 15 na Ochocie
„Jak radzić sobie z własną i cudzą agresją”, taki temat wybrała Dyrekcja placówki z gronem pedagogicznym a jako odbiorcę wskazano uczniów klas poziomu II. Zajęcia warsztatowe prowadzone były w Gimnazjum nr 15 im. Gen. Dyw. Stefana Roweckiego „Grota” w Warszawie, przy ul. Siemieńskiego 6 w dniach:
1. | 12.04. | Kl.2a |
2. | 14.04. | Kl.2e |
3. | 15.04. | Kl.2f |
4. | 16.04. | Kl.2c |
5. | 19.04. | Kl.2d |
6. | 20.04. | Kl.2b |

W trakcie zajęć trenerzy skupili się głównie na budowaniu poczucia bezpieczeństwa w grupie oraz integracji zespołu klasowego. Po określeniu kontraktu z rozmysłem pominięto cele edukacyjne, skupiając się na integracji grup i ćwiczeniach na dobrą energię, a także poczucie bezpieczeństwa w grupie. Dopiero po tych kilku ćwiczeniach prowadzący przystąpili do celów edukacyjnych. Uczone umiejętności zostały zamodelowane przez prowadzących, następnie dzieci ćwiczyły te umiejętności w parach. Skoncentrowaliśmy się na poznaniu sposobów wyrażania złości i jej zewnętrznych objawów, rozpoznawaniu i nazywaniu uczuć przeżywanych w różnych sytuacjach. Udało się też poćwiczyć w większości klas redukcję silnego stresu. Zajęcia ocenione zostały jako ciekawe i atrakcyjne. Dzieci zgłaszały potrzebę dalszego ćwiczenia umiejętności psychospołecznych w ramach zajęć szkolnych. Szczególnie tę potrzebę ujawnili ci uczestnicy, którzy wcześniej mieli do czynienia z zajęciami opartymi na treningu zastępowania agresji, czy innych długotrwałych grupach socjoterapeutycznych (było kilka takich osób, które uczestniczą równolegle w prowadzonej w Gimnazjum przez wolontariuszy Stowarzyszenia grupie rozwoju osobistego).
Uczestnicy chętnie brali udział w zajęciach. W efekcie znają i rozumieją pojęcie agresji i przemocy, potrafią również rozpoznawać i nazywać uczucia, które przeżywają w różnych sytuacjach, wiedzą również jak zareagować kiedy są świadkami zachowań agresywnych. Zajęcia ocenione przez uczestników jako atrakcyjne i pożyteczne.
W zajęciach udział wzięło 163 uczniów. Podczas warsztatów w 5 klasach obecny był w ich części pedagog szkolny. W dniu 16 kwietnia 2010 zajęcia obserwowała także osoba prowadząca ewaluację zewnętrzną z Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.
Share this content: